DUTCH TOYOTA SUPRA MK3 1jz swap manual lots of info!

toyota88

New Member
May 6, 2009
104
0
0
horst
IF SOME ONE HAS SPARE TIME TRANSLATE IT :icon_bigg

Deze swap is gedaan op mijn TOYOTA SUPRA MK3 7MGTE 1988 HANDBAK MET EEN 1JZZ30 VAN EEN SOARER!

wk0aif.jpg


Algemeen advies:
Weet waar je aan begint het kost veel tijd en geld!
Deze info hier zal je veel tijd en geld besparen.
looptijd van dit project bij mij was 9 maanden maar met deze info mogelijk in
minder dan 6 maanden!
prioject koste mij 3000 euro.
Veel spullen kun je vinden via google.
Veel spullen die je nodig hebt zijn in het buitenland goedkoper te kopen.
Beste is om orginele toyota onderdelen te gebruiken om problemen te voorkomen.

Pic’s zijn niet alleen van mijn 1jz motor.
Ik heb niet de dezelfde volgorde aangehouden met opbouwen als dat ik hier beschreven heb.
Dat zul je merken aan de pic’s
Maar als ik het nog een keer moest doen is dit de meest logische volgorde.

Goed we hebben een 1jz tt nodig 1jzz30 oude of nieuwe type van soarer lexus chaser ...of 1jzA70 van een japanse supra.

x60i2x.jpg


bovenop ligt de oude.
de doorlaat erin was net zo groot als de doorsnee van de slang.
onderste pic.kun je het goed zien.
bij het nieuwe type hebben ze de doorlaat gehalveerd een soort revet erin gedaan aan de binnenkant.
zodat er minder snel olie mee naar binnen kan oftewel de turbo’s in.
sorry geen pic van gaat ook moeilijk aan de binnenkant [:D]
het is verstandig om het nieuwe type erop te zetten zodat de turbo’s langer meegaan.

30j5jc4.jpg


f39ysi.jpg


Ik heb een soarer gekocht met een 1jz tt erin oude type.

2ywv8ts.jpg


2cwkk82.jpg


koop je een losse motor zorg dat je er alles bij hebt.
motor,ecu,mapsensor,ignitor,stuurbekrachtigings olie reservoir,EB1 en 2 stekkers en contra stekkers ervan,ic slangen.

Inbouw spullen die nodig zijn:
Koppelhuis tussen bak en motor
1jz vliegwiel ongeveer 350€
Intercooler ongeveer 150€
Intercooler slangen ongeveer 100€
Motorsteunen (kun je ook zelf maken) ongeveer 150€
Gaskabel van een mkvi of een toyota camry past beter zeggen ze ongveer 75€
waterpomp niet nodig wel verstandig om te doen ongeveer 160€

Opbouw spullen die over het algemeen nodig zijn:
totaal bedrag staat erachter ex.BTW
toyota part nr.
17177-88400 gasket intakemanifold to head no.1 7.94€
17179-88400 gasket intake manifold no.2 7.60€
17173-88400 gasket exuast manifold to head 2x 31.46€
22271-88400 gasket throttle body 3.90€
22278-88400 gasket idle speed control valve 2.65€
90110-06010 klepdeksel bout 8x 6.72€
13568-49025 distributieriem 37.63€
13505-46020 spanrol 45.13€
90311-46001 keerring 17.47€
90916-a2007 multiriem+airco 81.77€
90915-yzzj3 oliefilter 12.94€
90311-38041 keerring 18.08€
11213-88400 klepdekselpakking 33.80€
90210-07001 vulring 39.36€
90980-11246 coilstekkers 6x 41.10€
15491-88401 slang turbo 15.88€
15492-88401 slang 15.88€
16343-88400 pakking w.p. 1.78€
44327-12010 pakking 5.22€
81741-20160 lens 17.41€
90301-68005 o-ring 4.62€
90430-12026 pakking 2x 2.28€
90430-20015 pakking 1.33€
96411-42500 plug 2x9.16€
96411-43500 plug 11x 57.42€
96761-24023 o-ring 2x 7.04€
96761-24040 ring 3.17€
17377-88400 pakking 2x 5.88€
81731-20160 lens 17.41€
75321-14820 plaat 28.01€
16325-0D010 pakking 7.72€
90311-90006 olieafdichting 51.60€
90916-03093 thermostaat 29.76€
90311-46001 keerring 17.88€
16325-46010 pakking 3.86€
90311-43009 keerring 2x 36.30€
90363-12002 toplager 11.59€
12157-10010 plugring 2x 1.82€
17278-88400 pakking 2x 20.96€
90480-18001 plug 5.14€
12262-88400 ontluchtingsslang 11.53€
17376-88400 pakking 2x 5.88€
17376-88400 pakking 2.94€
12263-88400 slang 13.73€
12261-88400 slang 12.18€
90925-01059 luchtklep bij bov 42.08€
12204-88400 ventielatieklep oude type 34.67€

airco lager nachi 30BG5222-2DSE ongeveer 75€
loctite nr.577 24.95€
bougie ngk 6097 6x 30.18€
meelooprol lager nachi 6203 ongeveer 10€
price aslager 6201 Z ongeveer 10€
verleng slangetje oliedruksensor ongeveer 20€
ARP vliegwielbouten ongeveer 30€
koppelhuisbouten ongeveer 20€
linnen hitte bestendigetape kabelboom ongeveer 10€
krimpkous ongeveer 20€
olie ongeveer 60€
ATF olie ongeveer 15€
koelvloeistof ongeveer 30€
spuitbussen kleur+blanke lak ontvetter kruipolie 10x 150€

speciale gereedschappen die nodig zijn:
lasapparaat
Poelie trekker
Momentsleutel die tot 250 Nm kan
Kleine moment sleutel die 20Nm kan
Speciale dop 12 kant 12,5
Kleprubbertang
Klepsteeltang

goed we gaan beginnen.
eventueel blok uitbouwen dit moet eruit:
motor,ecu,mapsensor,ignitor,stuurbekrachtigings olie reservoir,EB1 en EB2 stekkers en contra stekkers ervan,ic slangen,radiateur slangen.

alles demonteren van het blok.
tip:maak zoveel mogelijk pic's tijdens het demonteren dan kun je kijken naderhand waar alles gezeten heeft.

voordat je de coilpacks eruit haalt eerst erop zetten in welke cylinder ze zaten zodat ze ook weer op dezelfde positie terug komen.
als je de stekketjes los haalt gaan ze vaak kapot hierboven staat het toyota part nr er tussen.

125j3b6.jpg


demonteer de rest.

xle4d4.jpg


zoals je ziet heeft die aardig gelekt bij de klepdeksels [:D]
bij het eraf halen van het vliegwiel moet je de krukas tegen houden.

De vriesdoppen vervangen.
9 Grote en 3 kleinere
Vervang ze alleen door orginele toyota vriesdoppen:
Sla ze eerst half om met een drijver.

9bc1n8.jpg


Trek ze eruit met een waterpomptang.
LET OP!de kleine doppen schieten zo in het blok!
Stel dat dat je overkomt gebruik dan een antennepen met een magneetje om ze eruit te halen.
Mocht je een motorbok hebben die je kan draaien kun je het blok natuurlijk op de kop houden en een beetje schudden.

33uedyp.jpg


Nieuwe weer erin slaan met een passende dop die er precies in past.
Doe een beetje pakkingskit aan de buitenkant van de vriesdop voor de zekerheid voor je hem erin slaat.

x0p383.jpg


Nu dat klaar is carterpan eraf halen om schoon te maken.

a5f1a0.jpg


als de carterpan er weer onder zit klepdeksels eraf halen om schoon te maken.

2cz2dtd.jpg


nu die eraf zijn gaan we de klepsteelrubbers vervangen.
nu gaan we de shims opmeten
maak een mooi tekeningetje zoals ik heb gedaan zie pic.
inlaat moet tussen 0.15-0.25mm zitten.
uitlaat moet tussen 0.25-0.35mm zitten.
draai de krukas clocksgewijs (rechtsom)om ze allemaal te meten.

9h2wb4.jpg


116kp6d.jpg


draai de krukas nu tot hij op het nulpunt staat markeer de tandwielen.als ze nog niet goed staan de krukas nog 360 graden draaien.

24xooec.jpg


om de spaning van de distributieriem te halen moet je deze spanner verwijderen.
Verwijder de spanrol.

2ll0sg6.jpg


De distributieriem kan er nu af.
Markeer de tandwielen welke links en rechts heeft gezeten.
Let op bij elk tandwiel zit een klein pennetje zorg dat je die niet kwijtraakt!
Om de tandwielen eraf te halen moet je hier halverwege de nokkenas een steeksleutel erop zetten om de nokkenas tegen te houden terwijl je de bout met een harde slag los slaat.

14vsd1u.jpg


Hieronder zie je de pennetjes nog zitten.
Nu kun je de zwarte kap eraf halen.

faqv01.jpg


krukaspoelie eraf halen met een poelietrekker.
borglipje eraf halen voordat je de krukastandwiel eraf haalt.

nqe4jm.jpg


krukastandwiel voor distriebutieriem eraf halen met je zelf gemaakte poelie trekker [^]

xlzcip.jpg


Nu gaan we de voorste kappen er eerst afhalen.
Let op!zorg dat je de bouten kappen op dezelfde plek terug zet!
Ik heb ze op een witte handdoek op de werkbank gelegd zoals ze erop zaten in de juiste volgorde.
Als je goed kijkt er staan ook nr's op aan de bovenkant van de kapjes plus een pijl welke kant hij op moet wijzen naar voren krukas poeilie.
Als de bouten eruit zijn voorzichtig de kappen eraf tikken met kustof hamertje bv.
Of schroevendraaier met tape om de punt ertussen tikken.

29qimnr.jpg


Nu kun je de oude nokkenas keeringen eraf halen.

99p5yw.jpg


Nu je die eraf hebt kun je de rest van de kappen eraf halen.
Draai ze eerst allemaal een slag los voor je ze helemaal los draait
Elke kap heeft een nr.bovenop als je goed kijkt.
Let op haal ze in deze volgorde eraf.
2-6-4-5-7-3

11gniqb.jpg


Haal alle emmertjes eraf.
Met een punttangetje gaat het makkelijk doe er wel een beetje tape omheen bij de punttang.
Om beschadigingen aan de emmertjes te voorkomen.

16j2cz4.jpg


Daarna zie je dit.

xp4rb4.jpg


Haal de bougies eruit.
Draai aan de krukas met een sleutel rechtsom tot de cylinder beneden is kun je controleren met een schroefendraaier zoals op de pic.

2exad0j.jpg


Haal de schroevendraaier eruit en stop er een stuk touw in.
Draai de krukas verder nu tot hij moeilijk gaat dan zal het touw de klepsteel tegen houden en niet in de het blok vallen.

25572tf.jpg


nu pak je een dop 19 ofzo en tik je erop om hem te laten schrikken.
Stop overal papier tussen zodat de fxcking spietjes niet ergens tussen vallen!
Nu zet je de kleppentang erop.
Ik heb een ijzeren stangetje eronder gezet zoals je ziet op de pic.
Je moet er echt veel kracht op uit oefenen.

123slnb.jpg


Zorg dat je deze spietjes niet kwijtraakt!

10mrn2w.jpg


Als je de klep naar beneden duwt kun je de spietjes er met een punttang tussen uit halen.
Dan haal je de veer en de klep eruit.

30hohsi.jpg

34njgqx.jpg


Trek de klepsteelrubber eruit met de klepsteelrubbertang.

o0b0vr.jpg


Als je er daarna in kijkt blijft er vaak een stukje rubber zitten haal dat eruit met een kromme pikupgereedschap.

2430mwy.jpg


Let op dat je de nieuwe op de goede plek plaatst!!
Ze zijn verschillend:
Inlaat zijn brons.
Uilaat zijn grijs.

als je de nieuwe erop zet zul je merken dat hij onderin erop klikt dan zit hij goed.

an2dmc.jpg


Nu ga je de boel weer terug zetten.
Als je de klepveer weer in duwt met de tang en je wil de spietjes terug ertussen zetten met een puntang doe dan eerst wat vet aan de spietjes dan gaat het makkelijker.
Succes met de rest.
Plaats alle emmertjes terug.
Plaats de nokkenassen nu terug.
Doe er een beetje olie tussen.

11gniqb.jpg


33e4dc4.jpg


Inlaat nokkenas pen op 3 uur positie zetten.
Uitlaat nokkenas pen op 11 uur positie zetten.
Ook de nieuwe afdichting om de nokkenas doen natuurlijk.

i44cav.jpg


Draai ze in deze volgorde losjes aan.
Kapje nr 3 en 7
Nu de voorste twee doe er een beetje pakkingskit aan.

14sk5ki.jpg


Zet nu de rest vast met 20Nm in deze volgorde
5 1 3 4 2 6 7
Zet nu de nokkenassen pennen in de 12 uur positie.
Halverwege de nokkenassen kun je de as met een steeksleutel draaien.

2rcu0zm.jpg


Nu maak je deze bouten weer los en vast op 20 Nm.
Inlaat 1 2 5
Uitlaat 1 2 6

Zet nu de nokkenassen pennen in de 4 uur positie.

ifrdj8.jpg


Nu maak je deze bouten weer los en vast op 20 Nm.
Inlaat 4 6
Uitlaat 4 7

Zet nu de nokkenassen pennen in de 8 uur positie.

2zqfw5x.jpg


Nu maak je deze bouten weer los en vast op 20 Nm.
Inlaat 3 7
Uitlaat 3 5

Meet de shims nu nog een keer op.
En kijk of alles binnen de toleranties valt.
inlaat moet tussen 0.15-0.25mm zitten.
uitlaat moet tussen 0.25-0.35mm zitten.
draai de krukas clocksgewijs (rechtsom)om ze allemaal te meten.
Zet nu de kap weer terug met de 4 boutjes.
Je moet ze eigenlijk vast zetten op 8.8Nm.

280v4mo.jpg


Zet de tandwielen er weer op met 79Nm.
Je kan de nokkenas tegen houden halverwege met een steeksleutel.
Op de foto griptang.

zx17ko.jpg


Nu het blok kaal is en je er mooi bij kan is het een mooi moment om je blok te spuiten
Maak het blok eerst zo goed mogelijk schoon met een staalborsteltje op je boormaschine.
Daarna goed ontvetten en dan spuiten met hittebestendige motorlak.
Kleppendeksels kun je doen met hittebestendige blanke lak gaan ze mooi van glimmen.

j17hg8.jpg


Draai de tandwielen L/R zo dat ze in lijn staan de markeringen.

2qx3ubn.jpg


Zet de krukas poelie op de nul markering.
Gelijk effe merken met typex.
De eerste cylinder moet tegelijk met de markering bovenin staan.

szj68n.jpg


Zet de spanrol erop.
Zet nu de timingbelt erop.
Nu haal je het rubbertje van de spanner.
Zet de spanner in de bankschroef om het pennetje naar binnen te duwen.
Steek er dan een imbussleuteltje in en doe dan de rubber er weer over.
En zet nu de spanner er weer op en haal het inbusje er daarna weer uit.

2wm1es1.jpg


2iazr4m.jpg


Nu kun je de beschermkap en klepdeksels weer terug monteren natuurlijk.

Aircopomp aanpassen en lager vervangen:

Haal de voorkant eraf om het lager te vervangen.
Leg alles in volgorde natuurlijk dan weet je hoe alles terug moet.

fc8kzs.jpg


Hieronder zie je het lager.

30lykg9.jpg


Linkse pomp van de soarer rechts van de mk3 supra
Bovenkant verschilt die moet je om zetten.

xlmrzs.jpg


2j4oluc.jpg


Als je hem op het blok zet past 1 moer niet meer.
Je kan er een halve van maken dan gaat het wel maar als je de pomp een keer moet vervangen dan krijg je hem er bijna niet meer af.aangezien het blok dan in de auto zit natuurlijk.
1 leiding van je airco moet je een beetje ombuigen goed warm stoken dan buigen.
Gebruik bij het aansluiten van de leidingen ook nieuwe rubberen ringetjes.

ff71u8.jpg


Meelooprol lager vervangen:

2j4aud2.jpg


Rechtsboven ligt hij zonder rol.
Gelijk maar effe alles spuiten.

2gvn78i.jpg



De krukaspoelie terugzetten maar pas aantrekken op 250 Nm als die in de auto zit ivm blokkeren van de krukas.
Plak er een stikker op met natrekken dan vergeet je het niet.

Inlaatbuizen turbo’s spruitstukken ook meer effe

24vm9mt.jpg


Vliegwiel vervangen.
Vastzetten met ARP bouten of orginele.
ARP bouten moet je vast draaien met 115 Nm.
Goede afdichtings loctite nr 577 aan de bouten doen.

2anj2d.jpg


Turbo’s erop zetten.

2nunc5h.jpg


Priceas lager vervangen.
Je kunt er speciale poelietrekkers voor kopen.
Maar je kan ook zelf iets fabriceren.
Bij mij zat hij er niet in terwijl hij er wel in hoort.
Als je goed kijkt zit hij er niet in bij mij.

35d9ehh.jpg


Gaskabelsteuntje aanpassen voor mkiv gaskabel
Zelf of laten lassen
Zo moet hij worden

2db819i.jpg


7M Oliesensor erop plaatsen met slangetje.

8zi6nq.jpg


Motorsteunen erop (pic zelfgemaakte)

m8pxjm.jpg


Links zie je de oude rechts de nieuwe van een 1jz late model /2jz.
Verschil oude type gaan wel eens kapot/lekke en is van kunstof.
Ik heb de oude gebroken om erin te kijken in beide zit een metalen kogeltje.

20iw5yw.jpg


Als je een klein stukje van het slangetje afknipt past de nieuwe type precies ook al is hij niet haaks.

20gfa8j.jpg


Luchtklepje van de bov vervangen.
Op de pic zit de luchtklep verkeerd check of de doorlaatrichting correct is zoals ik heb aangegeven in de pic!

k96td3.jpg


Als alles er weer op zit moet het er ongeveer zo uit zien.

o0ecuf.jpg


Fan en snaren moeten erop als het blok erin zit!

Tijd om de kabelboom aan te passen en te verlengen:
Ik heb dit gedaan tijdens het opbouwen van het blok.
Je krijgt de kabelboom niet helemaal plug and play.
Sommige draden moet je solderen als het blok erin hangt.
Tape hem dus niet helemaal in!

Je moet hem ongeveer 1 Meter oplengen.
Zorg dat je de kabel niet op 1 plek doorknipt maar op verschillende plekken zodat je niet 1 bult krijgt.
Gebruik voor de pingelsensor een afgeschermde kabel.
Gebruik hittebestendige nylon kabeltape.
Als je nylon gebruikt blijft de kabelboom soepeler.
En gemakkelijker weer een keer los te halen en opnieuw te tapen.

Let Op!!
Vaak komen de kleuren niet altijd overeen maar de pin nr’s over het algemeen wel.
Tip:meet terug van je oude motorblok als je wil weten waar een bepaalde kabel van je blok op welke stekker/pin uitkomt.Meten=Weten!!

1jz30 soarer stekkers ecu/dash

vws5qb.jpg


1jz motorapartement stekkers

2hn9p4m.jpg



Pre 89 stekkers zijn geel
89+ stekkers zijn grijs

Dasch stekkers 89+ 7mgte

oh0gn6.jpg


Mijn 88’7mgte kabelboom stekkers

2wod5x3.jpg


Mijn 88’7mgte ecu stekkers

2lv1y53.jpg


Handbak stekkers

Deze kwamen bij ook niet overeen.
Maar de kleuren kwamen wel overeen bij mij.

149txc2.jpg


Dit is de C1 stekker die niet overeen komt bij mij.

azi5aw.jpg


De M1 stekker kwam bij mij ook niet overeen.
Terug meten van je eigen blok en dan kijken op welke pin nr. ze moeten zitten.
Op deze pic (links op de pic) zie je ook dat de gele stekkers gewoon op de grijze passen.
Is een overgang van de pre modellen naar de 89+ modellen.

20gkztj.jpg


Met deze bovenste info en de onderste info moet het lukken.

http://www.shoarmateam.nl/upload/

1jzZ30 soarer swap informatie/pinouts (stekker info) gemaakt door “DUDE”

Office 2007:
http://www.shoarmateam.nl/upload/1JZGTE-swap-report.xlsx

office 2003:
http://www.shoarmateam.nl/upload/1JZGTE-swap-report.xls

http://www.shoarmateam.nl/upload/1JZZ30-soarer-ecu-pinout.jpg

1jzA70 supra swap informatie en pinouts (stekker info) gemaakt door “DAVE”
Hij heeft dit gebruikt voor zijn 1988 supra 7mgte

http://www.shoarmateam.nl/upload/7mgte-vs-1jzgte- wiring-sheet rev2.pdf

Tape de eerste helft volledig in.
Plaats de kabelboom op het blok.

Het uitbouwen van je 7mgte motor kan beginnen.
Haal eerst de radiateur er uit je kan alle ruimte gebruiken.

Op deze pic zie je dat ik de nieuwe koppelomvormer er ook al op heb gemonteerd.

22mis1.jpg


xpc1p5.jpg


Hier moeten je nieuwe slangen aan gemonteerd worden.
Ik heb hydrauliek leidingen eraan gemonteerd.
Past er mooi op en met een koppling 12L dacht ik zo eraan te monteren.
Hezelfde doe je bij het potje.

4h6xw7.jpg


Hier zie je dat ik het motorcompartement mooi gespoten heb.
Plus rechts het andere stuurbekrachtigings potje al heb gemonteerd.

35i5es9.jpg


Vergeet niet eerst de gaskabel om te wisselen voordat je nu de 1jz erin bouwt.

LET OP!er is weing ruimte maar hij past erin!
Ik hield bij de pps bij het stuurhuis 5mm speling over ongeveer.
En bij de turbo inlaat bij het schutbord ook ongeveer 5mm.
Het kan zijn dat je het hitteschild moet verwijderen van tevoren!

De 1jzA70 gaat meschien iets makkelijker omdat de fan voor minder ruimte nodig heeft.
Maar dit durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Tip:je kan aan de zijkanten van de spatborden een handdoek gebruiken en magneetjes aan de binnenkant plaatsen zodat de handdoek er niet afvalt.
Zo beschadig je de lak niet.
Nu het blok erin ligt kun je de stekkers solderen EB1/EB2/handbakstekkers en M1 stekker indien nodig.

20ffhwg.jpg


Nieuwe kabels leggen voor het dynamo zit nu aan de andere kant.
En nieuwe masse kabel aan je blok maken vanaf de carroserie.

2emiqgo.jpg


Overige dingen monteren/plaatsen
1 Langere koelvloeistofslang
2 Mapsensor (eigenlijk niet te zien op de pic)
3 Aansluiting kwartslag draaien.
4 Elektrische ontsteking

20px0ed.jpg


Intercooler monteren en intercooler slangen.

2e5uoet.jpg


35mns7d.jpg


Hieronder zie je dat de ic slngen net ertussendoor gaan.
Tevens zie je hier ook de hydrauliek slangen die ik gebruikt heb om de leidingen van de éné naar de andere kant te leggen voor de stuurbekrachtigings potje.

nz0t3p.jpg


Luchtmassa meter aanpassen met een slijptol zie pic.

2yxlude.jpg


Uitlaat monteren/aanpassen

Als je klaar bent moet het er ongeveer zo uitzien

2gwrp15.jpg


Accu aansluiten

We gaan de vloeistoffen rondpompen eerst voor het starten.
Vloeistoffen erin.
Efi zekering eruit.zonder start de auto niet.
Olie leiding achter de turbo’s los halen.
Paar x starten tot de olie achter de turbo’s uit de leidingen komt.
Leidingen weer aansluiten.
Nog een paar x starten

We gaan proberen te starten

Let Op!
Check de oliedruk en teperatuurmeter tijdens het starten!!
Check of er nergens vloeistoffen uitlopen/lekages.

Efi zekering erin zetten.
Starten maar.
Broem Broem als het goed is.

Foutcodes uitlezen
Werkt hetzelfd als bij een 7M motor

http://www.cygnusx1.net/Supra/TechTips/engine_error_codes.aspx

Proefrit maken :drive:
Let Op!
Temperatuur oliedruk en turbodruk komt tot helemaal bovenin als het goed is.haha

Problemen die ik nu nog heb helaas die ik van de zomer hoop op te lossen.
Accu lampje blijft branden maar de accu wordt wel bijgeladen.
Cruisecontrol werkt niet denk ik heb de kabel nog niet aangesloten namelijk.
Kom stroom tekort na een tijdje als ik in de winter alles aan heb ruitenwisser+achterruit verwarming.

Handige site's:
http://store.driftmotion.com/static/c-1 ... pparts.php

http://www.sipracingmailorder.com/servlet/StoreFront

http://www.mkivsupra.net/vbb/showthread.php?t=49859

http://www.siliconeintakes.com

http://www.sportuitlaten-shop.nl/aanzuigbuizen-c-442.html?osCsid=b82323d

http://www.speedon.nl/

IK BEN NIET AANSPRAKELIJK VOOR WAT DAN OOK!!
ALLES IS OP JE EIGEN RISICO!!
ALS JE SUPRA AFFIKT HEB JE PECH [}:)]

type fouten voorbehouden.

voor mensen die tips hebben voor deze writeup laat het weten alle info is welkom.
via pm of dit topic.


Grote dank aan DUDE en DAVE voor wiring info _O_
 
Last edited:

hvyman

Dang Dude! No Way Man.
Staff member
Apr 17, 2007
12,568
1
0
Fullerton,CA
The swap was done on my 1988 TOYOTA SUPRA MK3 7MGTE gearbox WITH AN 1JZZ30 Soarer!

Click this bar to view the original image of 800x600px.


General advice:
Know where you're getting it costs time and money!
This info here will save you time and money.
duration of this project with me 9 months but with this info as possible
less than 6 months!
Prion project cost me 3000 euros.
Many items can be found via google.
Many things you need are cheaper to buy abroad.
Best to use original Toyota parts to avoid problems.

Pic's are not only my 1jz engine.
I do not have the same sequence with the build as I've described here.
You'll notice the pic's
But if I had to do it again, this is the most logical order.

Well we need a 1jz tt 1jzz30 old or new type of Lexus Soarer Chaser ... or a Japanese 1jzA70 above.

Click this bar to view the original image of 800x659px.


top is the old.
the pass it was as large as the diameter of the hose.
lower pic.kun you clearly.
the new type, they pass the half a sort of washer it done on the inside.
so that less oil can either be allowed to enter into the turbos.
sorry no pic is also hard on the inside []
it is wise to ensure the new type to allow the turbos last longer.

Click this bar to view the original image of 800x600px.


This bar Click to view the original image of 800x600px.


I have bought a Soarer 1jz TT in it with a old type.

Click this bar to view the original image of 800x600px.


Click this bar to view the original image of 800x600px.


buy a loose engine make sure you have everything with you.
engine, ecu, map sensor, ignitor, power steering oil reservoir, EB1 and 2 plugs and sockets thereof, ie snakes.

Fitted items needed:
House torque between gearbox and engine
1jz flywheel approximately € 350
Intercooler approximately € 150
Intercooler hoses around € 100
Engine mounts (you can also make your own) for about € 150
Throttle cable on a toyota camry Mkvi or a better fit, they say ongveer € 75
pump need not be wise to do some € 160

Construction equipment which are generally required:
total amount is behind ex VAT
No part toyota
17177-88400 intakemanifold to head gasket no.1 € 7.94
17179-88400 intake manifold gasket no.2 € 7.60
Manifold to head gasket 17173-88400 exuast 2x € 31.46
Throttle body gasket 22271-88400 € 3.90
22278-88400 gasket idle speed control valve € 2.65
90110-06010 valve cover bolt 8x € 6.72
13568-49025 timing belt € 37.63
€ 45.13 13505-46020 Tensioner
90311-46001 ring € 17.47
90,916 multi-a2007 belt € 81.77 + airco
90915-yzzj3 filter € 12.94
90311-38041 ring € 18.08
11213-88400 valve cover gasket € 33.80
90210-07001 Washer € 39.36
90980-11246 coil connectors 6x € 41.10
15491-88401 turbo hose € 15.88
15492-88401 hose € 15.88
16343-88400 gasket wp € 1.78
44327-12010 gasket € 5.22
81741-20160 Lens € 17.41
90301-68005 o-ring € 4.62
90430-12026 gasket 2x € 2.28
90430-20015 gasket € 1.33
96411-42500 plug 2x9.16 €
96411-43500 plug 11x € 57.42
96761-24023 o-ring 2x € 7.04
96761-24040 Ring € 3.17
17377-88400 gasket 2x € 5.88
81731-20160 Lens € 17.41
75321-14820 Plate € 28.01
16325-0D010 packing € 7.72
90311-90006 oil seal € 51.60
90916-03093 thermostat € 29.76
90311-46001 ring € 17.88
16325-46010 gasket € 3.86
90311-43009 Seal 2x € 36.30
90363-12002 toplager € 11.59
Plug 12157-10010 Ring 2x € 1.82
17278-88400 gasket 2x € 20.96
90480-18001 plug € 5.14
12262-88400 vent hose € 11.53
17376-88400 gasket 2x € 5.88
17376-88400 gasket € 2.94
12263-88400 hose € 13.73
12261-88400 hose € 12.18
90925-01059 damper on BOV € 42.08
12204-88400 ventielatieklep old-style € 34.67

Nachi-bearing air 30BG5222 2DSE approximately € 75
loctite nr.577 € 24.95
NGK spark plug 6097 6x € 30.18
Nachi bearing idler 6203 approximately € 10
price about € 10 spindle bearing 6201 Z
extension tube oil pressure approximately € 20
ARP flywheel bolts approximately € 30
home torque bolts around € 20
canvas harness heat resistant tape around € 10
heat shrink around € 20
fluctuated around € 60
ATF oil about € 15
coolant around € 30
color + clearcoat aerosol penetrating oil degreaser 10x € 150

Special tools needed:
welder
Pulley tractor
Torque wrench to 250 Nm can
Small 20Nm torque that can
Special end cap 12 12.5
Valve Rubber Tang
Valve stem Tang

well we start.
any building block should look like this:
engine, ecu, map sensor, ignitor, power steering oil reservoir, EB1 and EB2 plugs and sockets thereof, ie hoses, radiator hoses.

Remove all of the block.
Tip: Make as many pic's during the disassembly you can see afterwards where everything has been.

before pulling out the coil packs first pointed into the cylinder so that they were again on the same position back.
if you stekketjes disconnecting, they often break above it is toyota part no in between.

Click this bar to view the original image of 800x600px.


remove the rest.

Click this bar to view the original image of 800x600px.


as you can see that pretty leaked at the valve covers []
when reaching the flywheel off the crankshaft, you stop.

The freeze plugs replaced.
9 large and 3 small
Only replace original toyota freeze caps:
Save them first half with a floater.

Click this bar to view the original image of 800x600px.


Pull them out with a pipe wrench.
WARNING! Shoot as small caps in the block!
Suppose you happen to use a antennepen with a magnet to get them out here.
If you have a motorbok you can run you can block course upside down and shake a bit.

Click this bar to view the original image of 800x600px.


New beat it again with a suitable cap which fits perfectly inside.
Put a little on the outside of the pakkingskit vriesdop be sure before you turn it in..

Click this bar to view the original image of 800x600px.


Now ready to take off oil pan clean.

Click this bar to view the original image of 800x600px.


if the sump again underneath valve covers off to get clean.

Click this bar to view the original image of 800x600px.


Now that we are off the valve stem seals replaced.
now we measure the shims
make a nice little drawing like I did see pic.
inlet must be between 0.15-0.25mm down.
exhaust must be between 0.25-0.35mm down.
Turn the crank clock wise (clockwise) to measure them all.

Click this bar to view the original image of 800x600px.


Click this bar to view the original image of 640x480px.


Now turn the crankshaft until the mark at the zero point tandwielen.als they are not standing still the crankshaft 360 degrees.

Click this bar to view the original image of 640x480px.


spaning to the timing belt tensioner to get you must remove.
Remove the tensioner.

Click this bar to view the original image of 640x480px.


The timing belt can now.
Mark the gears right and the left was.
Note when each gear is a small pin make sure you do not lose!
To gear you need to get off halfway between the camshaft to put a wrench on the camshaft to hold while the bolt strikes a hard blow apart.

Click this bar to view the original image of 640x480px.


Below you see the pins are down.
Now you can take off the black hood.

Click this bar to view the original image of 640x480px.


crankshaft pulley off to get a pulley puller.
lock tab before you take off the crankshaft gear gets off.

Click this bar to view the original image of 800x600px.


distriebutieriem crankshaft gear to get off your tractor homemade pulley [^]

Click this bar to view the original image of 800x600px.


Now we cut the front there first pick.
Note: Make sure you cut the bolts put back in the same place!
I have them on a white towel on the bench as they put out were in the correct order.
If you look closely there are also no on the top of the caps plus an arrow which way he should point to the front crankshaft poeilie.
If the bolts are out the caps off gently tapping with hammer kustof eg
Or screwdriver with tape to the tap point between them.

Click this bar to view the original image of 640x480px.


Now you can get off old camshaft once organized.

Click this bar to view the original image of 640x480px.


Now that you can have off the rest of the hoods remove it.
Turn them all first one turn before they are completely separate runs
Each shade has a nr.bovenop if you look closely.
Attention get them off in this order.
2-6-4-5-7-3

Click this bar to view the original image of 640x480px.


Remove all buckets off.
With pliers, it can easily add a little tape around the point bar.
To prevent damage to the buckets.

Click this bar to view the original image of 640x480px.


Then you see it.

Click this bar to view the original image of 640x480px.


Remove the spark plugs out.
Rotate the crankshaft clockwise with a wrench until the cylinder is down you can check it with a screwdriver as shown in the pic.

Click this bar to view the original image of 640x480px.


Take out the screwdriver and insert a piece of rope.
Turn the crank on it until it is difficult, then the rope to stop the stem and not in the block falling.

Click this bar to view the original image of 640x480px.


Now grab a cap 19 or something and tap on it to scare him.
Stop all that paper between the shims fxcking not fall somewhere in between!
Now put the valve stem out.
I have an iron rod put underneath as you can see on the pic.
You really have much force to exert.

Click this bar to view the original image of 800x600px.


Make sure you do not lose the shims!

Click this bar to view the original image of 800x533px.


If you push the door down there you can see the shims with a bar between points from it.
Then you take the spring and the valve.

Click this bar to view the original image of 800x533px.

Click this bar to view the original image of 800x533px.


Pull the stem out with the rubber valve stem rubber rod.

Click this bar to view the original image of 640x480px.


If you then look at it often leaves a piece of rubber down to fetch me out with a curve pikupgereedschap.

Click this bar to view the original image of 800x531px.


Make sure your new place at the right place!
They are different:
Inlet are bronze.
Uilaat are gray.

if you're putting on a new bottom you'll find him then he clicked well.

Click this bar to view the original image of 800x533px.


Now go back up the whole thing.
If you push the valve spring in the rod and you want to put the shims back in between with a puntang first put some grease on the shims then easier.
Good luck with the rest.
Place all buckets back.
Place the camshafts back.
Add a little oil in between.

Click this bar to view the original image of 640x480px.


Click this bar to view the original image of 800x600px.


Inlet camshaft pin to 3 hours position.
Exhaust camshaft 11 hours pen position.
The new seal to the camshaft do naturally.

Click this bar to view the original image of 800x531px.


Turn them in this order loosely.
No cap 3 and 7
Now the two front add a bit of pakkingskit.

Click this bar to view the original image of 800x531px.


Put the rest down to 20Nm in this order
5 1 3 4 2 6 7
Put the pins in the camshaft position 12 hours.
Halfway through the camshaft can rotate the shaft with a spanner.

Click this bar to view the original image of 800x531px.


Now get this nailed down bolts at 20 Nm.
Inlet 1 2 5
Exhaust 1 2 6

Put the pins in the camshaft position 4 hours.

Click this bar to view the original image of 800x531px.


Now get this nailed down bolts at 20 Nm.
Intake June 4
July 4 Exhaust

Put the pins in the camshaft position 8 hours.

Click this bar to view the original image of 800x531px.


Now get this nailed down bolts at 20 Nm.
Inlet July 3
Exhaust May 3

Measure the shims again now on.
And make sure everything is within tolerance.
inlet must be between 0.15-0.25mm down.
exhaust must be between 0.25-0.35mm down.
Turn the crank clock wise (clockwise) to measure them all.
Put the cap back with four screws.
You have to actually lock to 8.8Nm.

Click this bar to view the original image of 800x531px.


Put the gears back on to 79Nm.
You can stop halfway through the camshaft with a screwdriver.
In the photo wrench.

Click this bar to view the original image of 800x531px.


Now the block is bare and you can look beautiful when it is a good time to spray your block
Make the best first block with a wire brush to clean your boormaschine.
After all grease and then spray with heat resistant motorlak.
Lids valves can be done with heat resistant white paint they go to great shine.

Click this bar to view the original image of 800x600px.


Turn the gears L / R so that they line up the marks.

Click this bar to view the original image of 800x531px.


Turn the crankshaft pulley at the zero mark.
Similar effe Typex brands.
The first cylinder should be parallel with the marker at the top.

Click this bar to view the original image of 800x531px.


Turn the tensioner out.
Now set the timing belt on it.
Now you get the rubber of the tensioner.
Put the compressor in the vice to hold the pen pushing.
Insert or a imbussleuteltje and then do it again on the rubber.
And is now back on the tensioner and remove the inbusje out again.

Click this bar to view the original image of 800x531px.


Click this bar to view the original image of 800x600px.


Now you can guard and bonnets fit naturally.

Air conditioning pump bearing customize and replace:

Remove the front off to replace the bearing.
Place everything in order, of course you know how things go back.

Click this bar to view the original image of 800x600px.


Below the bearing.

Click this bar to view the original image of 800x600px.


Left pump Soarer right of the mk3 supra
Top of the task is to convert different.

Click this bar to view the original image of 800x600px.


Click this bar to view the original image of 800x600px.


If you put him on the block does not fit a nut.
You can then make a half of it but if you need to replace the pump once you get him hardly af.aangezien the block than in the car of course.
A line from your air conditioner should have a little bend or bow good hot fire.
When connecting the pipes, new rubber rings.

Click this bar to view the original image of 800x600px.


Idler bearing replacement:

Click this bar to view the original image of 800x600px.


Top right, he is no role.
Smoothing everything right but spraying.

Click this bar to view the original image of 800x600px.



Restoring the crankshaft pulley, but only to attract and 250 Nm in the car due to blocking of the crankshaft.
Stick a sticker on authenticating then you will not forget.

Intake Pipes turbo manifolds more effe

Click this bar to view the original image of 800x600px.


Flywheel replacement.
Secure with ARP bolts or original.
ARP bolts you tighten to 115 Nm.
No good sealant Loctite 577 to the bolts do.

Click this bar to view the original image of 800x600px.


Turbos on it.

Click this bar to view the original image of 800x600px.


Priceas bearing replaced.
You can buy special pulley puller for.
But you can fabricate something yourself.
With me he was not there when he or in part.
If you look closely he is not with me.

Click this bar to view the original image of 800x600px.


Prompt MKIV Throttle cable adjust throttle cable
Themselves or have welds
So it must be

Click this bar to view the original image of 800x600px.


7M Oil Sensor on top of it with tube.

Click this bar to view the original image of 800x600px.


Engine mounts on it (pic homemade)

Click this bar to view the original image of 800x600px.


To the left the old right of a new late model 1jz / 2jz.
Difference old type will ever broken / leaky and is plastic.
I have broken the old to look in both is a metal ball.

Click this bar to view the original image of 800x600px.


If you are a small piece of tubing cut off exactly fit the new type even though he is not perpendicular.

Click this bar to view the original image of 800x600px.


Air Cover replace the BOV.
The pic is wrong check the damper or the forward direction is correct as I have stated in the pic!

Click this bar to view the original image of 800x600px.


If everything is back on it should look something like this.

Click this bar to view the original image of 800x600px.


And fan belts should it when the block inside it!

Time to harness to adapt and extend:
I did this while building up the block.
You get the wiring will not completely plug and play.
Some wires solder if you block it hangs.
Tape it so not quite!

You have to oplengen approximately 1 meter.
Make sure your cable is not cut by one place but in different places so you do not get a bump.
For the knock sensor is a shielded cable.
Use heat-resistant nylon cable tape.
If you use nylon harness remains flexible.
And once again facilitate undoing and re-taping.

Caution!
Often the colors do not always agree, but the pin's no generally well.
Tip: measuring return your old engine if you want to know where a particular block on which cable you plug / pin = uitkomt.Meten Know!

1jz30 plugs Soarer ECU / dash

Click this bar to view the original image or 800x1066px.


1jz engine plugs apartment

Click this bar to view the original image of 800x600px.



Pre 89 plugs are yellow
89 + plugs are gray

Dasch plugs 89 + 7mgte

Click this bar to view the original image of 800x600px.


My 88'7mgte harness connectors

Click this bar to view the original image of 800x600px.


My 88'7mgte ECU plugs

Click this bar to view the original image of 800x600px.


Gearbox plugs

This did not agree with.
But the colors were well agreed with me.

Click this bar to view the original image of 800x600px.


This is the C1 plug that does not correspond with me.

Click this bar to view the original image of 800x600px.


The M1 connector did not match with me.
Return measure your block and then look at what pin No they are needed.
In this pic (left pic) you see that the yellow plugs just fit the gray.
Is a transition from the pre models to the 89 + models.

Click this bar to view the original image of 800x600px.


With this information top and bottom info should do the trick.

http://www.shoarmateam.nl/upload/

1jzZ30 Soarer swap information / pinouts (plug info) created by "DUDE"

Office 2007:
http://www.shoarmateam.nl/upload/1JZ...ap-report.xlsx

Office 2003:
http://www.shoarmateam.nl/upload/1JZGTE-swap-report.xls

http://www.shoarmateam.nl/upload/1JZ...ecu-pinout.jpg

1jzA70 above swap information and pinouts (plug info) created by "DAVE"
He has used his 1988 supra 7mgte

http://www.shoarmateam.nl/upload/7mg...eet% 20rev2.pdf

Tape the first half completely.
Put the harness on the block.

Build your 7mgte engine can start.
First, remove the radiator out of space you can use.

On this pic you see the new torque converter that I also already got fitted.

Click this bar to view the original image of 800x600px.


Click this bar to view the original image of 800x600px.


Here you need new hoses to be mounted.
I have it mounted hydraulic lines.
Fits nicely and with a clutch 12L so I thought it to mount.
Hezelfde put up the jar.

Click this bar to view the original image of 800x600px.


Here you see I fine the engine compartment have sprayed.
Plus right the other game have already installed power steering.

Click this bar to view the original image of 800x600px.


Do not forget to change the throttle cable before you push the 1jz it builds.

WARNING! Weing there is space but it fits in!
I kept the PPP in the wheelhouse for about 5mm clearance.
And at the turbo inlet near the bulkhead also about 5mm.
It may be that you need to remove the heat shield in advance!

Maby the 1jzA70 is somewhat easier because the fan for less space.
But this I dare not say for sure.

Tip: You can on the sides of the fenders a towel and placing magnets on the inside so the towel does not fall off.
So do not damage the paint.
Now it is the block you can plug and solder EB1/EB2/handbakstekkers M1 plug if necessary.

Click this bar to view the original image of 800x600px.


New cables for the dynamo is now on the other side.
And new cable masse to block you from your bodywork.

Click this bar to view the original image of 800x600px.


Other things mount / install
1 Longer coolant hose
2 map sensor (not actually shown on the pic)
3 Connection quarter turn.
4 Electric ignition

Click this bar to view the original image of 800x600px.


Intercooler assembly and intercooler hoses.

Click this bar to view the original image of 800x600px.


Click this bar to view the original image of 800x600px.


Here you see that the IC slngen just go in between.
Also you can see the hoses I used the lines from one side to the other to impose the steering pot.

Click this bar to view the original image of 800x600px.


Air Sensor customize a grinder see pic.

Click this bar to view the original image of 800x600px.


Exhaust mount / adjust

When finished it should look something like

Click this bar to view the original image of 800x600px.


Battery connection

We're going to pump the liquids first before starting.
Liquids.
Efi fuse eruit.zonder start the car.
Oil pipe behind the turbos go here.
Few times to start the oil pipes from the turbos come.
Reconnect pipes.
Yet a few times to start

We will try to start

Warning!
Check the oil pressure and teperatuurmeter when starting!
Check if there are no fluids leak / lekages.

Efi fuse in it.
Getting Started.
Brum brum as well.

Reading Error Codes
Works similar to a 7M engine

http://www.cygnusx1.net/Supra/TechTi...ror_codes.aspx

Test drive: drive:
Warning!
Temperature oil pressure and boost pressure comes at the top as well is.haha

Problems I unfortunately still have the summer I hope to solve.
Battery light stays on but the battery is recharged.
Cruise does not think I have the cable which is not connected.
Come after a power shortage in winter time when I have everything + heated rear window wiper.

Useful sites:
http://store.driftmotion.com/static/c-1 ... pparts.php

http://www.sipracingmailorder.com/servlet/StoreFront

http://www.mkivsupra.net/vbb/showthread.php?t=49859

http://www.siliconeintakes.com

http://www.sportuitlaten-shop.nl/aan...osCsid=b82323d

http://www.speedon.nl/

I AM NOT RESPONSIBLE FOR ANYTHING!
EVERYTHING IS AT YOUR OWN RISK!
IF YOU HAVE YOUR SUPRA AFFIKT PECH [}]

typing errors.

tips for people who have this writeup let me know all info is welcome.
via PM or this topic.


DUDE and big thanks to Dave for wiring info _O_
 

toyota88

New Member
May 6, 2009
104
0
0
horst
IJ.;1680986 said:
Ummmok why should WE translate it then?? ;)

i made this on this website www.shoarmateam.nl
i thougth maby it would be nice here also.
butt i don't have spare time richt now to translate it for here.

---------- Post added at 10:30 PM ---------- Previous post was at 10:28 PM ----------

hvyman

very nice.
how did you do this?